Danske Spils halvårsregnskab lever op til forventningerne

31.08.2017


Læs mere
()
()

Oddset bliver hovedsponsor for kvindelandsholdet

Det danske kvindelandshold teamer op med Oddset, når der til sommer skal spilles om EM-medaljer i Holland. En samarbejdsaftale, som strækker sig over to år til og med VM i Frankrig 2019.

Danske Spil har indgået endnu en partnerskabsaftale med DBU og er nu også hovedsponsor for det danske kvindelandshold. Stolt sponsor endda, fortæller Søren Nielsen, marketingchef hos Danske Licens Spil.

- For os er der rigtig meget værdi i sponsoratet af kvindelandsholdet. Kvindefodbolden og særligt landsholdet er i en rivende udvikling med mere opmærksomhed både fra medier og fra den danske befolkning, og det vil vi gerne være en del af. I forvejen sponserer vi både det danske herrelandshold og U21-landsholdet,” siger Søren Nielsen.

Danske Spils marketingchef anerkender dog også, at samarbejdet nok vil vække opsigt, da kvindelandsholdets stærke profiler og Oddsets mangeårige kampagne-slogan ”Der er så meget kvinder ikke forstår” ikke er skræddersyet til hinanden. Men det betyder ikke, at det bliver lavet om.

-Nej. ’Der er så meget kvinder ikke forstår’ er Oddsets slogan. Og sådan bliver det ved med at være. Men vi kommer helt sikkert til at bruge skismaet mellem kvindelandsholdet og Oddsets slogan aktivt i vores markedsføring af sponsoratet. Kvindefodbold er helt ærligt ikke det store forretningsområde for Danske Spil, og på trods af, at der heller ikke er så mange, der følger med i kvindefodbold, har vi alligevel valgt at være sponsor. Fordi vi har stor beundring for de kvinder, der spiller topfodbold og dyb respekt for, at de er forbillede for så mange pigespillere, fortæller Søren Nielsen.

Hos DBU er kommerciel direktør Katja Moesgaard også opmærksom på spændingsfeltet mellem kvindelandsholdet og Oddsets kendte slogan:

-Aftalen er vigtig for kvindelandsholdet og for kvindefodbolden generelt, og Danske Spils sponsorat er et godt billede på, at erhvervslivet har fået øjnene op for kvindelandsholdets værdi som brand. Danske Spil er en af sværvægterne i erhvervslivet, og derfor er det et stærkt signal, når en virksomhed, der umiddelbart har mænd som deres primære målgruppe, kan se mulighederne og værdien i et partnerskab, siger Katja Moesgaard.

Pengespil er for voksne – ikke for børn

Unge under 18 år må spille pengespil, men det sker alligevel at unge begynder at spille og bliver opslugt af spil uden at kunne overskue konsekvenserne af det. Det viste SFIs undersøgelse af unge og spil fra december 2016 og det viser en spørgeundersøgelse som Gallup har fortaget for Center for Ludomani for nylig. Det er et problem, som vi må og skal tage os af, og som Danske Spil som ansvarlig spiludbyder vil være en del af løsningen på.

-Spil er voksenunderholdning og ikke for børn. At unge spiller ulovligt, uanset hvor mange det er, er helt uacceptabelt.For at spille online skal du bruge NemID, så hvis unge har spillet på nettet, før de er fyldt 18, har nogen over 18 hjulpet en til at kunne spille. Man gør sine børn en stor bjørnetjeneste, hvis man lader dem bruge sit NemID, men vi ved også, at mange voksne slet ikke kender nok til de unges spilforbrug – eller ved de spiller, og her skal der sættes ind. Det er ikke acceptabelt, hvis unge kan spille i butikkerne, men vi ved fra behandlingsstederne, at der er store problemer med netspil, siger Stine Hove Marsling, CSR direktør i Danske Spil.

Den store SFI undersøgelse fra december 2016 af 12-17-åriges spil om penge og risikable spilleadfærd viser, at selv om udbuddet af pengespil er blevet større, så spiller færre unge om penge i 2016 end i 2007. Den viser desuden, at der ikke er flere unge, der er i risiko for at få problemer med pengespil. Men derfor skal der alligevel sættes gang i mere forebyggelse mener Stine Hove Marsling. Hun understreger samtidig, at Danske Spil ikke accepterer, at unge under den rette alder, kan købe spil i hos deres forhandlere.

-Vi har ingen tolerance overfor salg af spil til mindreårige. Vi arbejder tæt sammen med vores forhandlere om dette, men overholder forhandlerne ikke den kontraktmæssige aftale om aldersgrænser, afbryder vi samarbejdet og lukker deres terminaler, siger Stine Hove Marsling.

For at hjælpe detailbranchen, og de unge, med at overholde aldersgrænserne, har Danske Spil lanceret det digitale id, Smart ID, der rydder enhver undskyldning om at have glemt ID af bordet. Det har Danske Spil udviklet, betalt og foræret gratis væk til alle, der ønsker at bruge det. Detailbranchen skal blive bedre til at spørge om ID, og de unge skal vænne sig til at blive spurgt om identifikation ved køb og salg af varer med aldersgrænser. Det er et langt, sejt træk at ændre den kultur, men det er nødvendigt, mener man hos Danske Spil.

-Vi ved, at for mange drenge, der elsker sport, hænger sport og spil naturligt sammen. De spiller i klubben og sammen med deres venner, og her er det rigtig vigtigt at have fokus på, hvornår spil er underholdning, og hvornår spillet tager magten. Derfor skal både de unge, deres forældre og de voksne, de omgås i sportsklubben, kende faresignaler, så der kan sættes ind. Derfor tager vi her til oktober sammen med DIF, DBU, DGI og ludomanibehandlingsstedet Frederiksberg Centeret hul på en oplysnings- og kulturkampagne overfor netop disse drenge, deres trænere og forældrene, siger Stine Hove Marsling, og forsætter:

-Det her handler om at oplyse unge og deres forældre om spil, og sikre de kender reglerne, og ved hvorfor det ikke er tilladt at spille, når man er under 18 år. Selvom de ikke spiller hos Danske Spil, så er der mange andre muligheder for at spille på ulovlige sites. Spil skal – også selvom man er fyldt 18 år – forblive den underholdning, som det skal være. Derfor skal vi målrette budskabet til de unge, deres forældre og trænere om, at spil er voksenunderholdning, og hvornår man ikke længere spiller for sjov. Samtidig skal vi sikre, at både detailbranchen og de unge vænner sig til at spørge og blive spurgt om ID. 
Artikel RUFUS

Vi vil ikke ramme sårbare grupper

Bedre adgang til Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS) og fælles fodslag i branchen vil hjælpe folk med spilafhængighed, mener Niels Erik Folmann fra Danske Spil.

Politiken beskriver i dagens avis, hvordan ludomaner og folk med spilafhængighed bliver kontaktet af spilfirmaerne, heriblandt Danske Spil, med breve eller mails der forsøger at få dem til at begynde at spille igen.  Det bekymrer Center for Ludomani, der mener, at en mail eller et brev med en bonus kan få mennesker med spilproblemer til at spille igen.

Hos Danske Spil forstår man udemærket bekymringen, og her har man som mål at undgå at ramme særligt sårbare grupper med markedsføring.

- Vi forsøger på alle måder at undgå at ramme mennesker med spilproblemer med vores markedsføring. Men det er sådan, at hvis man skriver sig op i ROFUS, så får vi det først at vide, det øjeblik vedkommende forsøger at spille igen. Vi ved altså ikke, at man måske er i behandling eller har taget en bevidst spilpause. For os ser det ud som om, at vedkommende er en af de mange hundrede tusinde danskere, der spiller flere steder - og lige nu spiller et andet sted, siger Niels Erik Folmann fra Danske Spil og fortsætter:

-I det øjeblik vi ved, at vedkommende er i ROFUS, så stopper vi al markedsføring til kunden. Det samme sker, hvis man registrerer hos os, at man ikke vil spille mere. Men så længe man er skrevet op i ROFUS og ikke forsøger at spille, så ved vi simpelthen ikke, at vedkommende er gået i behandling.    

En bedre adgang til ROFUS og oplysninger om registreringer i ROFUS fra Spillemyndigheden vil hjælpe meget på problemet, men som persondataloven er lige nu, får Danske Spil ikke de oplysninger fra Spillemyndigheden før en registreret forsøger at spille.

-Vi ved, at Spillemyndigheden er opmærksom på problemet, og vi vil rigtig gerne hjælpe den proces fremad, hvis vi kan, siger Niels Erik Folmann.

Ifølge Center for Ludomani er markedsføring med bonus et særligt stort problem for mennesker, der prøver at stoppe med at spille. Hos Danske Spil har man derfor valgt, at have markedets mindste bonusser, samtidig med man forsøger at screene sine spilleres adfærd for at finde ud af, om nogen er på vej ind i spilproblemer.

-Allerede i 2014 besluttede vi, at sætte vores bonusser ned. Vi ved, at noget af det der driver folk, det er høje bonusser, så derfor vil vi ikke have høje bonusser, siger Niels Erik Folmann og fortsætter:

-Det vil være helt fint med os, hvis bonusser blev afskaffet i morgen. Men det er nødt til at være for alle aktører på spillemarkedet. Ellers skubber du bare problemet rundt. Vi arbejder benhårdt på at være den mest ansvarlige aktør på det danske spillemarked, samtidig med, at vi forsøger at drive de andre i branchen samme vej som os.
()

Danske Spils halvårsregnskab lever op til forventningerne

31.08.2017

Der er positive takter i Danske Spils halvårsregnskab på trods af it-opdateringer og hård konkurrence på Spilmarkedet.

Danske Spil er i den grads tadig til glæde og til gavn for deres ejere – alle danskerne. For danskerne synes fortsat, at spil og væddemål er god underholdning, og de vil spille hos Danske Spil. Det viser det halvårsregnskab, som Danske Spil præsenterer i dag med et resultat på 746,1 mio. kr. efter skat.

Bag tallene ligger en god indtjening på monopolspillene – især Eurojackpot, som udbydes af Danske Lotteri Spil (DLO), har solgt over forventning. Også Casino-spil, som udbydes af Danske Licens Spil (DLI), og hos spilautomatvirksomheden CEGO i Aalborg, som DLI ejer 60 pct. af, har haft et fint første halvår i 2017. Samtidig har Danske Licens Spil dog oplevet en tilbagegang på Sportsspil, da tilbagebetalingsprocenten har været højere end forventet. Til skade for indtjeningen, men til gavn for Danske Spils kunder.

2016 var et rekordår for virksomheden blandt andet på grund af ekstraordinære puljeforløb på OnsdagsLotto og Eurojackpot, og derfor var forventningerne til 2017 lavere. De forventninger er blevet mødt, så der er tilfredshed i Danske Spils bestyrelse over halvårsregnskabet 2017.

-Vi er meget tilfredse med, at vi her halvvejs inde i 2017 leverer over forventningerne på DLO og er helt med på koncernniveau. Vores overordnede strategi er, at vi skal levere markedets bedste kundeoplevelse, og med de investeringer, vi har foretaget allerede i år, og kommer til at foretage de næste år, er vi på helt rette vej, siger Susanne Mørch Koch adm. dir. i Danske Spil, og fortsætter:

Danske Spil har brugt foråret 2017 på massive IT-investeringer og har blandt andet udskiftet software på 3.000 terminaler ude hos vores forhandlere. Med disse investeringer, så er vi klar til at levere markedets bedste spiloplevelse, og det giver gevinst på sigt.

De store it-investeringer, som Danske Spil har igangsat, er maskinrummet under det, det hele handler om –kunderne - og at give dem sjov og underholdning i hverdagen. Til trods for en tilbagegang for Oddset er Danske Spil helt i front, når det gælder fremtidens kundeoplevelse.

Vores erklærede mål er at levere markedets bedste spiloplevelse. Det har blandt andet betydet en ny Oddset app, der - som den første app i verden -kan streame op til seks forskellige kampe på én gang. Vi er hele Danmarks spilleselskab, og vi var også stolt hovedsponsor af kvindelandsholdet, som vi til EM heppede på sammen med resten af Danmark over sommeren, siger Susanne Mørch Koch, administrerende direktør i Danske Spil.

Også hos DLO er der investeret og sat nye skibe i søen. Onsdags Lotto blev i foråret til Vikinglotto, og det afspejler blandt andet det stærke nordiske samarbejde og giver kunderne større puljer end nogensinde før og friheden til at drømme stort. Lotto har udvidet Millionærgarantien og garanterer nu mindst to millionærer hver uge, ligesom Eurojackpot, der fra årets begyndelse havde en stor vinder af 114 mio. kr., har oplevet en vækst

På baggrund af de opnåede resultater i første halvår forventer Danske Spil fortsat et BSI i niveauet 4,7-4,8 mia. kr., og årets resultat efter skat forventes i niveauet 1,5-1,6 mia. kr. som meldt ud ved årsregnskabet 2016.
()
()

Danske Spil A/S- Designmanual og logobank.

Her har du mulighed for at downloade Danske Spil A/S' forskellige logoer og vores designmanual. 

Logoerne er Danske Spil-koncernens registrerede varemærker. Logoerne må derfor kun bruges med respekt.

Der skal være pligtekster på bannere. Dvs. det skal fremgå tydeligt, hvem afsenderen er, da dette kræves af Spillemyndigheden.

Alle anvisninger ang. farver og fonte i designmanualen SKAL følges.

Logoer må kun benyttes til illustration af journalistiske artikler og lignende efter aftale.

Danske Spil A/S Forhandlere er velkomne til at benytte logo-materialet i kommerciel sammenhæng, hvor reklame for og salg af Danske Spil A/S produkter er formålet.

Design manualen er opdateret i september 2014.

PDFSE DANSKE SPILS DESIGNMANUAL

Danske Licens Spil
DOWNLOADDOWNLOADDOWNLOADDOWNLOADDOWNLOADDOWNLOADDOWNLOAD
Danske Lotteri Spil A/S
DOWNLOADDOWNLOAD
Download ikke tilgængelig
DOWNLOADDOWNLOADDOWNLOADDOWNLOAD

PDFDANSKE SPILS MASTER BRAND

()